rosearoxo

När juldagsmorgon glimmar..

Kategori: Allmänt

Idag ska jag skriva om ett ämne som berör mig väldigt djupt och som har betytt lika mycket för mig varenda år, då talar jag alltså om Julafton och julhelgen.
 
Att julpynta och julpyssla har vi alltid gjort i vår familj, har vart rimstuga, pepparkaksbak, nejlikor i apelsiner och att klä granen samtidigt som man dricker litervis med glögg, Blossa och Dufenkrook såklart. Julgranen var lika viktig att klä varenda år som gick, vi fick klä den och Mamma bestämde vilka färgar på bollarna vi skulle ha, oftast silver och röda men ibland någon hemmagjord pryl som vi släpat från någon slöjdlektion.
 
På julaftonsmorgon har jag vaknat före tuppen och tassat upp för att kolla vad som fanns i julstrumpan, alltid lika lycklig över julgranen och belysningen som alltid fick vara på under nätterna. Det var en av mina favoritstunder under julen, att varenda morgon se den underbart vackra granen. Varenda julaftonsmorgon tassade jag in till Emely och väckte henne för att hon också skulle vara med. Hon var alltid lika arg för att jag väckte henne men brukade ge mig sig, för vem kan väll säga nej till en ivrig lillasyster?
 
I julstrumpan hade Mamma och Pappa slagit in små paket som oftast innehöll nyttoprylar som sockar, en pyjamas eller kläderna vi skulle ha på oss under Julafton, samt någonting litet att antingen leka med, äta eller en trisslott. När strumpan var "bruten" så gick vi vidare till den saken som alltid spelade mest roll, Disneyfilmen som låg inslagen på köksbordet. Vi fick en varenda år av Jultomten för att se på julaftonsmorgonen vilket alltid har vart en tradition för oss. Pga. detta fick vi oss en gedigen Disney-samling och hade alltid årets Disneyfilm som vi såg gång, på gång, på gång och alltid var de lika bra. En jul, efter att vi båda flyttat hemifrån och skulle sova över till Julafton så tvingade vi Mamma att skaffa fram en julfilm, som blev Shrek, bara för att det var så det skulle vara på julafton.
 
Senare på dagen så åkte vi hela familjen samlade till det hushåll som skulle hålla julen, när jag var riktigt liten var det ibland hos Sören och Ella i Jörn (Pappas faster och hennes man, jag refererar oftast till henne som Moster Ella) men efter att Sören gått bort och Ella flyttade till stan blev det mer sällan vi firade hos henne, men det har hänt. Andra år har vi firat hos Frida och Marcus (min äldsta syster) samt ibland hos fabror Jörgen, men oftast hemma hos Mamma och Papppa. Min absoluta favorit på julbordet är såklart ägghalvor med majonäs och räkor, men även kalvsylta och såklart köttbullar, men absolut inte med rödbetssallad. På senare år har jag även lärt mig att uppskatta julskinkan och förra julen var första gången jag testade mig på att göra en egen, vilket var lättare än jag hade trott, men då gjorde jag förmodligen fel. God var den att äta endå!
 
Allt som allt har jag väldigt fina minnen från julafton under de åren jag har växt upp håller alla lika kärt. Som den julen när vi fick våra första mobiltelefoner av Pappa i julklapp: Det var väldigt speciellt! En Nokia 3330 som man kunde spela snake på. Jag grät av lycka och tacksamhet och har nog aldrig fått en sån fin present som då. 

Den dagen det är dags för mig att ha en egen familj, kommer jag att göra det till min uppgift att se till att de får minst lika fina juletider som jag haft under min uppväxt. Kommer nog att behålla många av traditionerna som jag växt upp till men hoppas samtidigt att kunna skapa egna. Tycker det är så hemskt synd om de barnen som har föräldrar som endast ser julafton som vem som kan köpa mest julklappar eller ett stort julbord och inte förberedelserna omkring som spelar så stor roll och som alltid kommer finnas kvar där i minnet.
 
Jag ska ge mig där, men allt detta är en förklaring om varför jag och min syster Emely sitter i November och trycker in nejlikor i apelsiner, slår in julklappar och planerar över hur vi ska bygga ett pepperkakshus. Vad har ni för jultraditioner?
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Frida säger:

    Roligt att läsa! :) Fick mig att tänka tillbaka på min jul när jag var liten. Varje morgon låg det ett paket utanför dörren med godis och en film/bok/tidning, minns som du skrev hur tidigt man vaknade och jag sprang utanför dörren för att kolla vad "tomten" lämnat. Den traditionen finns kvar än idag, varken jag eller min syster låter den försvinna fast vi är vuxna nu. Så mamma smugglar med en julklapp till min sambo och Camillas sambo som dom får ge oss i sängen på morgonen :P Lite töntigt, men det har ju alltid varit så! Tyvärr så skiljde sig ju mina föräldrar så nu har jag bara ångest inför varje julafton, vart man ska vara och med vilka. Samt dåligt samvete mot Tobbes mamma för hon vill så gärna att jag är med dom men det finns ju inte plats då jag är varannat år med pappa och varannat år med mamma. Så nu längtar jag faktiskt bara tills jag får egna barn så att man har en anledning att göra sina egna traditioner, och som du skriver så ska även jag göra julafton minnesvärd för mina barn!

    Svar: Ja jag tycker att det är tokviktigt att barnen får en viktig jul som de kommer minnas med samma värme som en själv. Är det inte dags för småttingar snart? ;)
    rosearoxo.blogg.se

    2012-11-29 | 17:27:32
    Bloggadress: http://onlyf.blogg.se/

Kommentera inlägget här: