rosearoxo

Arbetspass!

Kategori: Rosea's husdjur

Pust, stön, stånk!
Alla hästmänniskor (och deras pojkvänner) vet hur tunga spånbalar i själva verket är. Började sina i stallet så idag var det dags att hämta nya. Vi styrde alltså skutan till Luleå med hästfinkan i högsta hugg och sen var det bara att lasta, sen hem och lasta av. Vem behöver gym när man har en häst egentligen? Är helt slut nu ikväll. 
 
Därefter tog jag tag i ett av mina stora bekymmer just för tillfället, min skitgris till häst. Ja, nu menar jag alltså att hon är lika skitig som en gris. Säga vad man vill om min underbara lilla häst, men att hon är renlig är då en sån lögn att tungan blir till kol och trillar av. Hon ska nämligen spårklippas imorgon, då hon sätter päls som en lurivg björn, börjar svettas så fort det handlar om arbete. Så därför skrubbade jag upp henne ordentligt idag. 
 
Nu ska jag förklara lite närmare, eftersom att hon är en skitgris så duschar hon oftast några gånger i veckan, då oftast med en schamponering, men idag blev det två omgångar. Hon har ett rött ylletäcke som hon brukar ha på sig, men nu har det av någon outgrundlig anledning börjat färga av sig ordentligt, vet inte om det har vart någon skyddande hinna av något slag, på det innan. Så min häst har alltså varit röd/rosa/brun/svart/vit och grå i en härlig samling av färg. Som regnbågen fast i fel färgskala. Har tyvärr ingen bild att bidra med, men jag tror nog att de flesta förstår min förklaring rätt bra, speciellt de som råkar ha vita hästar som är lagd åt det lortiga hållet. 

Ska bli spännande att se imorgon hur hon tycker om att bli klippt. Förra vintern klippte vi henne över halsen då hon hade fått sig ett rejält bett över mankammen av en hästpolare, såg värre ut än vad det var men eftersom att det var blodvite på vit päls (ser värre ut än vad det är) så bestämde vi oss för att raka upp lite bara för att se så det inte var allvarligt.  Då gick det jättebra att raka henne, reagerade inte alls på klippmaskinen: Men nu när det är halva kroppen som ska klippas så kanske hon får myrkryp. Vi får se!
 
 
 
Måste se till att få nyare bilder på snärtan, men svårt när hon alltid ser ut som att hon varit med i kriget. 

Kommentarer

  • Sofia säger:

    Sv: åh tack! Jag fuskar... Han är så frusen så han har alltid täcke hehe ;) + praktiska gråa ben, så det syns inte när de är skitiga! (= för det mesta)

    2012-11-27 | 20:56:51
    Bloggadress: http://olinlundmark.blogg.se

Kommentera inlägget här: